maandag 25 januari 2016

Naaien voor beginners: wat haal je allemaal in huis?

Intussen naai ik ongeveer een tweetal jaar maar ooit, nog niet zo heel lang geleden dus, was ik ook een beginner. Ik zette voorzichtig mijn eerste stapjes in de wereld van het zwoegen met naald en draad en het was mij ook snel duidelijk dat dit mij wel beviel.

Maar eerlijk is eerlijk, in het begin zag ik door het bos de bomen niet meer. Wat heb je allemaal nodig om een goede start te maken? Dit zal wellicht niet voor iedereen hetzelfde zijn, ik startte dan ook helemaal alleen met de grote hulp van mevrouw Google en meneer You Tube maar dus zonder naailes waarin deze handige tips waarschijnlijk gebundeld meegedeeld worden. Misschien zal mijn lijst niet volledig zijn, als jullie nog handige tips hebben hoor ik die graag!

Laat ik hier even oplijsten wat ikzelf wel belangrijk vond (en vind uiteraard) om in huis te hebben:

  • Geduld: een heleboel!
  • Een tafel waarop je een patroon kan uittekenen, knippen en kan naaien. Ik werk gewoon aan onze eettafel. Het heeft zijn nadelen, zo moet ik elke avond alles opnieuw opruimen maar langs de andere kant heeft het ook een groot voordeel. Ik kan gewoon gezellig verder praten met de man des huizes en we hoeven elkaar niet te missen omdat ik in een andere kamer zou zitten.
  • Een naaimachine, niet onbelangrijk tenzij je voor handwerk gaat.
  • Naalden: meteen een aantal reserve. Handig is om een doosje naalden voor tricot, een doosje voor katoen e.d. in huis te hebben. Het is ontzettend vervelend als je naald breekt en je geen reserve meer hebt.
  • Garen: de courante kleuren probeer ik in huis te hebben zoals zwart, wit, bruin, rood, roze (hoe kan het ook anders met een prinses van 7 in huis), ... 
  • Een tornmesje! Halleluja! Je wil niet weten hoe vaak ik iets opnieuw ben gestart. Maar ... oefening baart kunst!
  • Stofschaar: ik heb mijn stofschaar gewoon bij Hema gekocht en ben daar ook tevreden van, al zullen duurdere exemplaren nog wel beter zijn, deze doet ook wat het moet doen en was helemaal niet duur. Als je voor een ander budgetvriendelijk exemplaar wil gaan zou die van Ikea blijkbaar ook een aanrader zijn.
  • Diverse persvoetjes. Ik gebruik vooral de standaard, het overlockvoetje en blinde ritsvoetje. Maar als je knoopjes wil aanzetten is een knoopsgatvoet ook een must. De eerste maanden heb ik bijna uitsluitend de standaard, overlock en knoopsgatvoet gebruikt. Het blinde ritsvoetje is pas later in gebruik genomen.
  • Patroonpapier. Hier kwam ik dus pas later achter. Ik wou voor het eerst een patroon uit een boek maken en snapte helemaal niet hoe ik de tekening op de stof moest krijgen. Ramp o ramp. Gelukkig was het dat weekend stoffenspektakel en kocht ik meteen een aantal rollen voor een paar euro. 
  • Potlood: voor het uittekenen van de patronen. Ikzelf bind mijn potlood vast aan een pen zodat ik maar met de pen over het getekende patroon moet gaan en meteen een cm naadwaarde bijgetekend heb.
  • Een papierschaar voor het uitknippen van het patroontje, doe dit zeker niet met je stofschaar!
  • Speldjes, veeeeel speldjes. Een plat kopje is wel handig om over te strijken maar tot op heden heb ik dat ook nog niet in mijn bezit. Ik heb er gewoon standaard met zo'n gekleurd bolletje bovenaan van Hema.
  • Spoeltjes. Enorm lastig als je van kleur wil veranderen en merkt dat je geen spoeltje meer voor handen hebt waardoor je het garen van je vorige spoeltje moet halen. 
  • Lintmeter: als je dit nog niet meteen zou hebben zou je ook gebruik kunnen maken van een gewoon touwtje dat je nameet op je meetlat, maar dit lijkt mij nogal omslachtig en je raadt het al ... bij Hema zijn ze ook niet duur.
  • Meetlat: ik gebruik er eentje van 50cm lang, handig om rechte stukken op de patroondelen snel over te nemen.
  • Krijt of dergelijke: er zijn er die hierbij zweren (of bij een stukje ouderwetse zeep) maar eerlijk gezegd gebruik ik geen van beiden. Ik speld mijn patroon op mijn stof en knip het zo uit. Bij merktekens geef ik een knipje in de zijkant of ik steek een speldje of rijgdraadje. 
  • Last but not least: stof! Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig voor een eerste naaiwerkje en ga voor een gewoon katoentje. Tricot is leuk als je al iets handiger bent met je machine maar het zal voor een eerste keer vooral veel vuile woorden opleveren vrees ik.
Dit zal het ongeveer zijn in een notendop. Er zijn nog wel wat spullen die ik naar verloop van tijd zou willen aanschaffen om het allemaal nog een beetje makkelijker te maken zoals:
  • Een kartelschaar
  • Platte speldjes
  • Boventransportvoet
  • Overlock
  • Kam Snaps + tang: die ga ik normaal vandaag nog kopen! Joepie!
Wat mag er volgens jullie niet ontbreken in de voorraad?

2 opmerkingen:

  1. Vlieseline, goed merk garen, klein stofschaartje, speldenkussen, gewone naald, elastiek, knopen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha een speldenkussen staat inderdaad intussen al 2 jaar op het to do lijstje :-)

      Verwijderen