maandag 25 januari 2016

Karma

Gisteren nog schreef ik op haar blog dat ik moest lachen met wat ze schreef. Haar dochter wierp namelijk een blik op een prachtig stuk dat mama had gemaakt en zei zonder boe of bah: 'mama, dat is kei lelijk'.

Ik prijsde me stiekem gelukkig dat onze dochter eigenlijk altijd wel mooi vindt wat ik maak. Toen onze zoon van 5 vanmorgen beneden kwam en ik hem trots vertelde dat ik gestart was aan een hemdje voor hem, het kind wordt schandalig achteruit gestoken op het gebied van naaisels, keek hij me raar aan. Trots liet ik hem het stofje zien dat ik ervoor had uitgekozen, een stofje waar hij nota bene voor gesmeekt had het niet te verknippen voor een babydekentje omdat hij het zelf zó móói vond. Zijn wenkbrauwen trokken samen en hij perste zijn ogen toe. Ik meen zelfs dat ik braakgeluid hoorde ontsnappen en toen zei hij: bah, dat is echt een kakakleur.

Mama in shock, ik was namelijk niet voor niets gisteren uren bezig geweest met het plakken van het patroon, overtekenen en knippen ervan. Dus ik besloot hem te overhalen, de positieve punten van het stofje te benadrukken. 'Heb je al gezien dat deze autootjes precies Hot Wheels zijn? Hoe cool zou dat zijn, dat jij een écht Hot Wheels hemdje hebt en de andere kindjes niet.'
'Maar mama, die kleur is echt kaka' zei zoonlief tegen mij. 'En die autootjes', voegde hij eraan toe, 'die zijn raar, die hebben bulten vanboven, niet zoals mijn Hot Wheels'.

Zucht.

Na ongeveer een half uur besloot ik het anders aan te pakken. Mieke, waarover ik daarnet al schreef, loste het bij haar dochter op met een andere benaderingswijze. Ik sprak Jules aan en zei: Ok Jules, als je het echt niet mooi vindt dan moet je dat natuurlijk niet dragen, dan zal ik het wel gewoon maken zodat je het eens kan passen maar als je het dan nog niet mooi vindt dan geef ik het wel aan iemand anders. Ik maakte inwendig al een vreugdedansje en dacht bij mezelf ' 0-1 voor mama', net zoals in Mieke haar blog.
Waarop hij vrolijk antwoordde: dát is goed mama, ik denk dat Thomas daar wél heel blij mee zal zijn.

3 opmerkingen:

  1. hehe die tactiek werkt duidelijk niet bij elk kindje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien draait hij nog bij :-). Ik maakte ooit een Gingerbread-hemdje in de blauwe variant en die viel wel in de smaak :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop het, het is het bruin dat hem voorlopig niet aanstaat. :-)

      Verwijderen