dinsdag 26 januari 2016

Over welke Facebookgroepen ik een must vind


De ervaren dames, en heren uiteraard, onder ons zullen ze wel kennen, dé groepen op Facebook die handig zijn om te volgen. Gewoon uit interesse, voor het inroepen van een hulplijn of voor het opdoen van inspiratie.

Hieronder plaats ik de groepjes die ikzelf het leukst vind, want zoals ik in een andere blogpost eerder al zei wenste ik enkele jaren geleden ook een kant-en-klaarstartdossier om de eerste stappen in de naaiwereld te zetten:

  • Naaien voor Vriendinnen: Dit is meteen een van de bekendste groepen op Facebook voor de Belgische en Nederlandse creatievelingen onder ons. In deze groep wordt heel veel gepost, wat als nadeel kan hebben dat jouw post snel naar onderen verschuift als er niet continu op gereageerd wordt, anderzijds boost het je zelfvertrouwen echt wel als je massa's lovende reacties krijgt. De minder lovende reacties zijn er om van te leren :-).
  • De Stoffemiekes: Voor advies, inspiratie en gewoon eens terecht gestoef over je eigen naaiwerkje.
  • Gratis naaipatronen: De naam zegt het zelf :-).
  • Creaties uit La Maison Victor: Dit vind ik persoonlijk een toppertje. Handig omdat alle foto's in mapjes geplaatst moeten worden. Om even snel op te scheppen over het nieuwe stuk dat je gemaakt hebt is dat net iets minder handig omdat je dan ook de foto's in desbetreffend mapje moet plaatsen, maar om inspiratie op te doen is dat het des te meer.
  • Naaien voor vriendinnen kastopruiming: Dit is een dochtergroepje van de gewone Naaien voor Vriendinnen. In de gewone groep is het namelijk niet de bedoeling stoffen uit eigen kast te verkopen. Dat kan in de kastopruimingsgroep dus wel. Let wel, het is niet de bedoeling hier winst op te maken.
  • Breien en breipatronen: Het gebeurt wel eens dat er in één of ander magazine een breiwerkje staat waar niet aan te weerstaan is. Dan is deze plek de ideale uitvalbasis voor feedback. Of zoek je nog een patroon voor een bijpassende sjaal of cardigan voor de outfit die je reeds maakte? Hier helpen ze je graag op weg.
  • Naaien voor zonen: Eerlijk is eerlijk, in mijn geval wordt de zoon schandalig verwaarloosd als het op het naaien aankomt. Waarom zijn die jurkjes en rokjes voor de dochter ook zo aanlokkelijk? Nochtans bewijst deze groep dat er ontzettend veel leuke patroontjes te verkrijgen zijn voor stoere zoontjes. Dus bij deze, ... sorry Jules, ik maak het goed!
  • Naaien voor dames: Hier kan je terecht voor alles wat met het naaien van dameskledij te maken heeft.
  • Anders genaaid: Een groepje voor alle naaisters die toch graag een eigen twist geven aan hun stukken. 
  • Groepsaankoop naaibenodigdheden: In deze groep kan je goedkoper naaibenodigdheden aankopen, je moet je dan wel inschrijven.
  • En niet te vergeten, mijn eigen groepje B-Naais waarin ik regelmatig een update van mijn naaisels plaats.
Ben ik zelf nog geen lid van een belangrijke groep op Facebook, laat het mij dan zeker weten!

2 opmerkingen:

  1. Ik ben ook lid van verschillende van deze groepen, maar niet allemaal want dan wordt er helemaal niet meer genaaid :p Ik ben zelf beheerder van Gratis Naaipatronen en daar steekt al behoorlijk wat tijd in :) Naaien voor Zonen is voor mij super als mama van alleen maar een jongen, en Creaties van La Maison Victor is ook een must voor mij omdat ik dat tijdschrift het meest gebruik. Een tip... plaats je foto in het mapje en reageer er dan zelf op. Zo komt het wel op het prikbord te staan en zien de andere groepsleden je creatie ook verschijnen :)

    Voor jou als naaiende/creatieve blogger zijn blogfacebook groepen ook wel interessant, even de linkjes:
    - https://www.facebook.com/groups/573277542718299/
    - https://www.facebook.com/groups/144260842394553/

    Ik ben ook nog lid van Ontwerpen en Naaien van Tassen, voor mij als tassenliefhebber maar met wat reserves om vaak tassen te maken wel leuk... regelmatig ook een sew-along https://www.facebook.com/groups/ontwerpenennaaienvantassen/?fref=ts

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw! Super hard bedankt voor jouw tips over deze groepen. Ik heb meteen verzoekjes uitgestuurd en kan niet wachten ook daar bij te lezen. :-D

      Verwijderen