woensdag 17 februari 2016

Monster PJ voor het kleine JP monster

Wat was ik blij toen Yvette van droomstoffen.nl  me dit stofje liet testen. Elk monstertje op deze stof schreeuwde het uit: maak alsjeblief een pyjama van mij! En mijn kleinste JP monstertje thuis (n.v.d.r. JP als afkorting van Jules P.) stond nog het hardste van allemaal te springen hiervoor, mezelf even buiten beschouwing gelaten om het niet al te gênant te maken. 

Na onze skivakantie lag de stof op mij te wachten. Wat een aangename kwaliteit. Niet te dun (dit is toch soms het geval bij tricot), niet te stug. Lekker zacht en soepel. Idéaal! Als er geen monstertjes op zouden staan had de zoon concurrentie gehad van zijn moeder. Ik vertrouwde blindelings op Yvette voor een bijpassend kleurtje tricot dat ik als boordstof zou gebruiken.

Hoe het er uit moest zien wist ik in gedachte meteen. Ik wou een übercomfortabele pyjama zonder lastige en kriebelende tierlantijntjes of te nauwe elastieken binnenin en bovendien moest het afgewerkt worden met een flashy kleurtje boordstof. 

Toen kwam het moeilijkste, op zoek naar een patroontje. Eerlijk, mijn gebrek aan geduld speelde weeral niet in mijn voordeel, wel in het voordeel van mijn portefeuille voor deze ene keer, manlief zal content zijn.
Ik wou 's avonds nog starten maar bij gebrek aan printer en papier moest ik dus zelf een patroontje tekenen. Ik zette enigszins angstig de schaar in de stof. *ik mag het niet verknoeien, niet verknoeien, niet verknoeien*

So far so good! Het broekje rolde de avond nadien al onder mijn machientje vandaan. Het model mocht (lees: moest) de ochtend nadien het broekje al eens passen. Met klamme pollekes van de stress ontsnapte me een vreugdekreetje. Yes, goed model getekend! Past perfect en kan nog zeker een tijdje mee. 

Dan het bovenstuk nog. Ik tekende een raglan model en bleef maar twijfelen of ik onderaan boordstof zou nemen voor de taille of net niet. Het mocht spatten van kleur maar ook niet over the top gaan. In mijn enthousiasme vergat de naadwaarde bij te tellen voor het omzomen het t-shirt. Leve de boordstof dan maar, problem solved. En over the top? Ik vind van niet.


Ik had het daarnet al over mijn gebrek aan geduld, hier werd dit nog maar eens bevestigd maar gelukkig wel met een leuk resultaat. Ik had helaas geen rekbaar  paspel in huis (is dit altijd nodig voor tricot? Ook op delen die niet meerekken?) dus besloot ik het zelf te maken van de boordstof. Dat was buiten het ontbrekende touw gerekend. Dan maar zonder touw, een 'vals paspel' of heeft zoiets een officiële naam?


Het zelfgemaakt patroontje smaakt alvast naar meer. Het zat allemaal redelijk snel in elkaar, dus ook snel resultaat. Gelukkig zag ik bij Yvette al een superleuk stofje passeren, zo krijgt Eline ook een nieuwe pyjama binnenkort.






Vanmorgen wou Jules meteen zijn nieuwe pyjama uitproberen. Het werd aan een zware spring/kruip/loop/knuffel/val-test onderworpen maar gelukkig werd ik snel gerust gesteld door het lieve kind dat twee dikke duimen naar mij opstak.



Monsterstofje: Droomstoffen.nl
Boordstof: tricot Droomstoffen.nl
Patroontje: getekend door Me, Myself and I. 

6 opmerkingen:

  1. Wat een stoere pyama!! Ik zou eigenlijk niet weten hoe zo'n "plat paspeltje" heet?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ook geen idee, misschien zelf een naam verzinnen en er een patent op nemen :-p

      Verwijderen
  2. Heel leuk! Hier ligt het stofje klaar om een Daltonbroekje van te maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Ik vond het heel leuk om mee te werken. Ben benieuwd!

      Verwijderen
  3. Zo tof! Echt een top pyjama. Ik gebruik ook vaak gewoon een strookje tricot, zonder koord, vind het prima zo!

    BeantwoordenVerwijderen