dinsdag 2 februari 2016

Pattern Hack ... Hocus pocus van Leather Sweater naar jurkje

Ik kreeg al veel vragen naar aanleiding van mijn laatste post, over hoe je een trui naar een jurk kan omtoveren. Dat zal ik jullie eens verklappen. Eigenlijk is dat poepsimpel (echt waar) en met mijn trukken van de foor kan íedereen het. Probeer maar eens uit!



Misschien (wellicht) zijn dit niet de regeltjes van de kunst maar who cares, ik deed de hack al een aantal keer en dit ging telkens prima.
Vergeef me ook de beroerde fotokwaliteit, het was al na middernacht en had dus een groot gebrek aan licht.

Ik zal het in babytaal uitleggen zodat u (maar vooral ikzelf) het hoofd niet hoeft te breken over allerlei naaikundige termen.
Hou u vast, hier komt het:



Trukken van de foor - van trui naar jurk:

  • Kies een patroon uit van een trui naar keuze. In mijn geval koos ik voor de Leather Sweater van LMV.
  • Neem het patroon over zoals je altijd doet en aangegeven staat in de beschrijving van je patroon. Neem ook de zoom over (het lijkt overbodig, I know, maar geloof me dat het nog van pas komt). Je hoeft alleen wat foefelaré uit te voeren bij het voor- en achterpand, aan de mouwen e.d. wordt niets gewijzigd.
  • U neme een jurkje met een gelijkaardig model uit de garderobe van het slachtoffer in kwestie. Handig is dat dit al een A-lijntje is, maar ook al is dat niet het geval, dat is geen catastrofe. Wat wel een pluspuntje is, is dat de jurk ongeveer dezelfde lengte heeft als die je wilt bekomen.
  • Leg de jurk op het oorspronkelijk patroon, dat je dus zojuist hebt overgetekend. Baseer je hier vooral op het evenwijdig leggen met de middenlijn (het deeltje dat dus aan de stofvouw komt te liggen, de uiterst rechtse lijn) en leg dan de armuitsnijding van het jurkje gelijk met je patroon, ik baseerde mij vooral op de onderkant van de armuitsnijding. Op de schoudernaden ga je het best niet af aangezien bij de trui die ik gekozen heb er nog schouderstukken tussen komen en dit dus nog niet de definitieve schouderhoogte is.
  • Probeer in te schatten hoe lang de jurk moet worden (daarvoor heb je het jurkje erop gelegd) en hoeveel je het jurkje in A-lijn wil laten uitlopen (hoe breed het dus onderaan moet zijn).
  • Vergeet bij het bepalen van de lengte niet dat je voor het omzomen ook nog extra naadwaarde moet tellen, ik voorzie hier doorgaans 2 cm voor.
  • Zet een streepje tot waar je de zoom wil laten komen (de rechtse hoek onderaan op mijn schets)
  • Zet een streepje waarmee je bepaalt hoe breed de rok uitloopt onderaan (de linkse hoek onderaan op mijn schets)
  • Neem een lange lat en verbind linker en rechter hoek met elkaar. Probeer er op te letten dat de nieuwe zoom en de oorspronkelijke zoom (jaja hier hadden we die dus nog nodig) evenwijdig lopen en dat de rechter onderhoek 90° is.
  • Start in de taille met het tekenen van een nieuwe lijn richting de linker onderhoek. Dit is een beetje gokken naar wat je het mooiste vindt. Kies je voor een hoge taille dan kan je dit hoger laten starten, kies je voor een lage taille dan (u raadt het al) start u lager. (Ik startte 10 cm hoger dan de oorspronkelijke onderkant op mijn patroon bij maatje 122)
  • De bedoeling is dat je vanaf dit punt in de taille een lijn naar de linker onderhoek tekent. Om dit niet te hoekig te laten overkomen buig je de lijn in de taille een beetje af zoals je kan zien op de schets.
  • Behoud de naadwaarde die voorzien was in het patroon, hier hoef je (met uitzondering van de zoom) niets aan te wijzigen.
  • Als je deze aanpassingen gemaakt hebt op het voorpand kan je het voorpand gelijk leggen op het achterpand en dezelfde aanpassingen overnemen.
  • Voor de waaghalzen onder ons, je kan ook de zoom een beetje vloeiender tekenen als je dat mooier vindt, hiervoor teken je het onderste punt links een beetje hoger en buig je de zoom dus iets meer af.
  • Je kan gewoon de werkwijze van de trui verder volgen, de boordstof voor de heupen moet je niet meer overtekenen en die stap kan je dus ook gewoon overslaan.
Et voilà, zo simpel is dat dus!
Ik ben benieuwd of het jullie ook lukt, als jullie nog vragen hebben hoor ik ze graag :-D.

2 opmerkingen:

  1. Heel tof! 't Is idd niet zo moeilijk, en ik denk dat je hier een hoop beginnende naaisters blij mee maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We waren ooit allemaal starters, kan me nog levendig voorstellen dat google, youtube en blogs mijn grootste hulp waren in die tijd ;-)

      Verwijderen