donderdag 17 maart 2016

Hemd van papa wordt jurk voor dochter

'Ik moet dringend nog eens langs de stoffenwinkel gaan' neem ik mezelf wekelijks voor. Maar helaas, door heel wat belangrijkere dingen schuift dit telkens weer wat verder voor me uit. En online bestellen gaat uiteraard ook maar als ik dan thuis kom na het werk wil ik eigenlijk gewoon aan de slag en niet voor/achter de computer kruipen.

Zo kwam het dus dat papa's hemd eraan moest geloven :-). Ik wou namelijk een jurkje maken voor de zomer voor Eline en bij gebrek aan stof zette ik ijverig de schaar in het hemd van meneer B-Naais. Niet dat hij dat erg vond, gelukkig maar. Ik had eigenlijk geen echt doel voor ogen en dat op zich bezorgde me wel wat stress want daar sta je dan met de schaar in aanslag en geen plan A, ook geen plan B of C. Alhoewel, C misschien wel: vuilbak. Ik besloot mijn onzekerheid niet te tonen aan de echtgenoot en zelfzeker ogend aan het project te starten.

Ik bedacht à la minute dat het wel leuk zou zijn de onderkant van het hemd te behouwen voor het hoog-laageffect. Dan legde ik er een jurkje op en gokte hoe lang de jurk zou moeten komen. Uit één deel maken was niet haalbaar, de dochter is blijkbaar al een stuk langer dan het hemd van papa dus ik moest iets creatievers zien te vinden. Plots bedacht ik me dat ik nog een leuke tricot had liggen die ik ooit voor 2 euro gescoord had. Koraalroze, ideaal voor de zomer.

Ik knipte op goed geluk de rok (gewoon het hemd horizontaal doorknippen), stikte twee rimpelnaden en rimpelde zo het rokdeel. Dan knipte ik de bovenkant met behulp van een t-shirt van Eline dat ik op het hemd legde en knipte er een dikke cm rond. Ik maakte het bovenstuk wel veel korter dan het t-shirt zelf. Uit het koraalroze tricootje knipte ik een strook dat ik tussen bovenstuk en rokdeel zou bevestigen.

So far so good, het verliep eigenlijk allemaal vlotter dan gedacht. Ik vond zelfs nog een leuk stukje biais dat ik ooit gekregen had bij aankoop van mijn kamsnapstang die ik hier kocht. Het leek me leuk om de biais voor één keertje niet naar binnen te draaien maar zichtbaar te laten als extra detail.
En toen was het klaar en lag de dochter al te slapen. Plots sloeg de twijfel toe, is het wel draagbaar als jurkje? Weeral was ik dankbaar met de backup van Facebook. In het meest bekende naaigroepje ever poste ik de vraag. De reacties die ik kreeg deden mijn twijfel verdwijnen, plan B was ook niet meer nodig: slaapkleedje.

De ochtend nadien mocht de jongedame de jurk passen. Ze vond het vooral heel grappig dat papa's hemd gesneuveld was. En papa vond het wel cool dat dochterlief nu in zijn hemd de zomer mag trotseren.

Er kwam nog een leuk ideetje op Facebook als extra detail, maar daar ben ik voorlopig nog niet aan toe geraakt maar het staat op mijn to-do lijstje. Later meer daarover :-).




Ik zie ons poppiemie al strandwandelingen maken in dit jurkje, met een heerlijke zomerbries in de haren.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten