vrijdag 4 maart 2016

Nieuwe aanwinst: Boventransportvoet


Maanden aan een stuk zeg ik al dat ik het ga aanschaffen. Maanden aan een stuk vind ik stofjes kopen net dat tikkeltje verleidelijker dan een nieuw naaivoetje kopen, ook al kost het ocharme nog net geen 20 euro.  Op dat moment komt dan weer de gierige pin in mij naar boven.

Tot een week of twee geleden. Mijn stof werd als het ware opgegeten door mijn machine. De stof, onder- en bovenlaag, gleden ook beetje bij beetje van elkaar en het resultaat leek op een heuvellandschap. (Overdrijven? Ik?) Het meeste kreeg ik wel weggestreken maar toch, 't gedacht dat het niet helemaal 'af' was bleef. En het feit dat ik steeds vaker begon te vloeken op mijn naaimachine speelde zeker ook mee in mijn beslissing.

Voordien naaide ik vooral katoentjes maar nu ik ondergedompeld werd in de wereld van tricot dankzij Yvette en ik mijn man mijn vuil taalgebruik verder wou besparen leek de aankoop me meer dan noodzakelijk.

Ik kocht ooit mijn naaimachien bij www.matri.nl voor een prikje. Het was een tweedehandstoestel dus het leek me wel safe daarop te leren naaien. Als ik het dan toch niet leuk zou vinden *schaterlacht* dan had ik me er tenminste niet blauw aan betaald. Het leek me dus ook logisch bij Matri een bijpassend voetje te bestellen. 
Ik voerde mijn bestelling vrijdagnamiddag door en kreeg een uur later al een email dat het verzonden was en dat ik de levering zaterdag kon verwachten. Er werd wel vermeld dat verzending naar België 1 à 2 dagen langer kon duren, mijn geduld werd dus op de proef gesteld toen de levering pas woensdag toe kwam.
Woensdag testte ik het nieuwe voetje meteen uit. 

Mijn bevindingen:

Het voetje werd geleverd in een klein doosje zonder handleiding. Gelukkig had deze freak een paar dagen ervoor de handleiding op de site al gelezen (Matri is echt wel uitgebreid als het op handleidingen aankomt). Het voetje bevestigen was echt easy peasy.

Het belangrijkste van al, het doet écht wat het moet doen. Mijn stoffen gaan gelijk door onder de naald, het verschuift niet meer. Geweldig! Als ik het voetje gebruik stroopt de draad ook niet meer op en mijn machines vreetlust behoort ook tot de verleden tijd.. 

Een nadeel, als we dan toch eerlijk bezig zijn, vind ik wel dat het best veel lawaai maakt. Het tikt nogal hard bij het neerkomen. In slow motion is er niets aan de hand maar als ik op tempo kom heeft meneer B-Naais er wel last van. Hij sprak al van een hoofdtelefoon om TV te kijken maar dat vind ik eigenlijk nogal zielig. Aan het lawaai valt zeker niets te doen?

Bovendien vraag ik me ook af wat je dan doet als je de overlocksteek op je naaimachine gebruikt, wissel je dan het voetje telkens opnieuw naar het overlockvoetje? Dat is wel omslachtig omdat er een schroevendraaier aan te pas komt. Of bestaat er ook een overlocksteek (behalve zigzag) die er wel voor in aanmerking komt? Ik had namelijk de indruk dat mijn stof dubbel plooide bij het overlocken van de naden met dit voetje.

Voor wie nog twijfelt zeg ik: doen doen doen!
Aan wie nog tips heeft zeg ik: shoot shoot shoot!


3 opmerkingen:

  1. Heb ook al een tijdje die boventransportvoet en zou die niet meer kunnen missen. Omzomen met de tweelingnaald gaat veel vlotter. Ik heb zelf een overlock, dus ik heb geen tips voor de locksteek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met de tweelingnaald heb ik het nog niet gebruikt! Dat staat nog op mijn to-do :-)

      Verwijderen
    2. Met de tweelingnaald heb ik het nog niet gebruikt! Dat staat nog op mijn to-do :-)

      Verwijderen