maandag 7 maart 2016

Welke overlock?

Ik kon het mij vroeger niet voorstellen, dat op een bepaald punt honger zou komen naar meer. Dat ik begin te vermoeden dat er een hele nieuwe wereld zal opengaan bij het gebruik van een overlockmachine. Want, mijn naaimachine heeft eigenlijk ook een overlocksteek.

Maar toch hoor ik links en rechts vallen dat dat helemaal niet te vergelijken is met de overlocksteek van een échte overlock.
De laatste tijd naai ik steeds meer en meer tricot, leuk om te verwerken en al helemaal met mijn boventransportvoetje, echter bij de afwerking begint het hobbelen van de stof weer van tevoren want ik kan mijn lockvoetje niet op het boventransportvoetje monteren en bij het overlocken hoopt mijn draad vaak op (kunnen jullie nog volgen?). Ik liet mij ook nog vertellen dat je tricot in één beweging kan afwerken met een overlock wat ik dus niet met mijn naaimachine met overlocksteek kan natuurlijk en tijd besparen, daar ben ik wel voor.

Dus eigenlijk weet ik het wel zeker, een overlock zou nog net dat tikkeltje meer geven aan mijn naaisels. Stap één: beslissing maken: DONE.

Stap twee: op zoek gaan, welke overlock zou mijn ideale match zijn. Eh, mag ik even jullie hulp inroepen hier?

Misschien is het handig om even te vermelden wat ik er zéker op wil hebben:

  • Verlichting
  • Vrije arm
  • Makkelijk inrijgen
  • Zelf mesjes kunnen vervangen
  • Mesjes kunnen laten slijpen

Voor de rest geraak ik er maar niet aan uit.
  • Welke voetjes zijn noodzakelijk?
  • Ik zag dat je 3-4-5-draads kan gaan? 3 wordt eerder afgeraden maar wat geeft het verschil tussen 4 en 5-draads?
  • Waarop moet ik nog letten?
  • Wat doet een coverlock meer ten opzichte van een overlock, is een overlock te vervangen door een coverlock of is de coverlock een aanvulling op een overlock? (Kunnen jullie nu nog volgen? Nee? Ik ook amper)

Eigenlijk liet ik mijn oog al vallen op de Lewenstein 700DE, maar ik twijfel. Vooral omwille van het grote prijsverschil tussen Lewenstein en bv. Juki, Janome, Bernina. Zijn de anderen dan zoveel beter of is het vooral de naam die je betaalt? 
Zou je met de Lewenstein ook dikkere stoffen kunnen verwerken of is dat het punt waarop de andere beter zijn?

Ik kocht mijn naaimachine ooit voor een prikje bij Matri.nl en ben daar tevreden van maar voor mijn overlock zou ik liefst een winkel hebben niet te ver uit de richting zodat ik daar terecht kan bij eventuele noodgevallen. En die zullen er vast wel zijn, het ziet er namelijk allemaal heel ingewikkeld uit. Bij rondvraag in mijn omgeving merk ik op dat de meesten de Lewenstein 700DE hebben, wat het natuurlijk ook makkelijk maakt als ik eens een hulplijn zou willen inroepen.

Wie o wie kan hier wat ophelderen? 

9 opmerkingen:

  1. Ik ben geen grote kenner, ik kan dus niet je vragen beantwoorden. Maar, wat ik wel kan zeggen:
    Ik heb zo'n Lewenstein waarover je spreekt (bijgekregen bij men naaimachine dat ik kocht op Matri). Op zich doet die wel zijn werk, maar de kwaliteit van werk vind ik een pak minder dan de Bernina Overlocks die ik in de naailes gebruik. Om een voorbeeld te geven: wanneer ik de overlock verplaats of wanneer mijn kinderen er voorbij lopen waarbij de draden waaien, of wanneer ik de draadspanning of andere instellingen aanpas, moet ik hem telkens opnieuw inrijgen, anders geeft hij losse steken en lusjes. Vind ik zelf heel vervelend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm dat is inderdaad vervelend. Het is natuurlijk ook een totaal andere prijsklasse als een bernina... Beetje zoals Skoda en Audi vergelijken misschien? Bedankt voor de tips!

      Verwijderen
    2. tsss skoda en audi zijn quasi identitiek behalve het logootje en het prijskaartje :p

      Verwijderen
    3. Ok, volkswagen en ferrari dan (of is dat te extreem) :-P

      Verwijderen
  2. Ik heb een Gritzner, gekocht met een groepsaankoop een tijdje geleden. Ik gebruik hem vooral om de naden mooier af te werken en niet echt om dingen mee in elkaar te steken. Coverlock is nog een pak duurder wel. Daar kan je nog meer mee. Van die Lewenstein hoorde ik nog niet veel goeds.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei echt? Ik heb afgelopen weekend super veel opgezocht over het toestel en las vooral veel positieve commentaar. Het merk dat jij hebt ken ik niet, zal eens Googlen. Bedankt!

      Verwijderen
  3. Ik ben zelf geen kenner, maar ben wel supertevreden van mijn machine. Ik heb de babylock imagine, geen goedkoop machientje, maar zo heerlijk in gebruik! Vooral het blaassysteem voor het inrijgen en geen rekening te moeten houden met volgordes en dergelijke :p Heerlijk!

    Sowieso is een overlock een heerlijke luxe!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan mij voorstellen dat je daar mega tevreden van bent! Maar het budget is een beetje te hoog voor een starter zoals ik nu. Wie weet is het overlocken helemaal mijn ding niet (ha ha ha) :-)

      Verwijderen
  4. Ik heb de lewenstein die jij hebt bekeken en ben er wel tevreden over maar ik kan niet vergelijken om dat ik niet in een naailes ben waar ik ene andere kan proberen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen