zaterdag 2 april 2016

Vanaf nu maken we het zelf

Ik heb er al eens op gevloekt hoor, dat ik de stof zelf moest plooien en strijken om het tot biais om te toveren. Dit duurde langer dan verwacht. Daarom trakteerde ik mezelf op biaismakers. Het leek me super handig en de eerste test is echt positief. 


Ik maakte een minitutorial van hoe ik het deed: 

Allereerst knip je de stof. Voor katoen is het belangrijk om de stof schuin te knippen (in een hoek van 45 graden). Zo kan je ook makkelijker rondingen volgen.
Voor mijn vlaggenlijn was dit geen noodzaak, daarbovenop haalde ik deze keer echt een luiewijvenstreek uit en kocht ik een pakketje bij action. Ik moest enkel nog maar knippen en naaien. Én biais maken uiteraard. Vanaf nu ook easy peasy.

U neme uw strook stof en het toestelletje. Je hebt 4 verschillende afmetingen, ik ging deze keer voor de grootste. Knip je stof vooraan schuin in een punt. Dit hoef je niet te doen als je de stof reeds schuin geknipt had, dan heb je uiteraard al een punt.


Zorg ervoor dat de stof met de goede kant naar beneden ligt en steek het puntje in het toestelletje. Een beetje duwen en foefelen tot het puntje er aan de smalle zijde uitkomt. Het ging bij mij vanzelf maar indien nodig kan je met een puntje van een naald of zo via de gleuf op de bovenkant van het toestelletje de stof verder trekken richting uiteinde. 



Zorg ervoor dat de stof aan het brede stuk mooi de ronding volgt links en rechts naar boven. 

 
Trek een klein beetje stof vooraan uit het toestelletje en strijk al eens plat. Het is praktisch het hendeltje nu naar achter te zetten zodat je makkelijk het toestelletje naar achteren kan schuiven. 


Strijk elke keer het stukje dat vooraan uit het toestelletje komt zodat het mooi gesloten blijft. Ik hield het voorste stukje gewoon vast maar je kan het ook vastspelden op je strijkplank zodat je een hand uitgespaard hebt :-). Helaas had mijn grote strijkplank het begeven en moest ik het stellen met een mouwplankje dus verliep dat iets moeizamer.

 
That's it! Echt waar poepsimpel en in no time heb je zelfgemaakte biais. 



En even voor de volledigheid de verpakking erbij:



4 opmerkingen:

  1. Heel leuk, mag ik vragen waar je dit setje gekocht hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit komt van Aliexpress, belachelijk goedkoop ;-)

      Verwijderen
  2. Dat moet ik me ook eens aanschaffen.
    Je hebt trouwens een prachtig mouwplankje. Dat is nog eens goed gebruik maken van een restje :-)

    BeantwoordenVerwijderen