zondag 29 mei 2016

Twinkle twinkle little star

Waar vriendenboekjes al niet goed voor zijn en vooral als die boekjes dan ook nog eens door het kind zelf ingevuld worden. Zo leer je al eens iets nieuws, ik ontdekte namelijk iets redelijk wereldschokkend afgelopen week.

Regelmatig rolt er al eens een jurkje vanonder mijn naaimachine, dochter content, moeder content want zo'n zelfgemaakt jurkje zien rondhuppelen met zo'n schone dochter erin, dat doet me wel iets. Dus de kast raakte voller en voller, ook met rokjes, dat geef ik toe. Eline onthaalde de lading jurkjes ook steeds dankbaar, voorbeeldig kind! 

Opnieuw naar het vriendenboekje, meestal staat dit boordevol standaardvragen maar dit was eindelijk eens een ander exemplaar. Het lag open op tafel en trok mijn aandacht, en dan vooral volgende vraag ...
Kledingstijl. Ja d'uh, haar kast nog niet gezien? Jurkjes natuurlijk. 


Serieus, shortjes?? Wereldschokkend nietwaar? Ik zei het toch ...

De dag erop kaartte ik het onderwerp aan en wat potloodgrijs op geel stond werd bevestigd. Shortjes. Argumenten werden op tafel gesmeten ter verdediging: makkelijker, onderbroek niet zichtbaar, radslag, handstand, stunten voor een circusact op school, dansen enz. 
Ik besloot me niet te verzetten want meestal werkt dat averechts en als er iets is wat ik kost wat kost wil vermijden is het dat Eline later naar het altaar wandelt in een short, al dan niet in wit met sleep.
Ergens zat ik denk ik in een ontkenningsfase want als ik erover nadenk hangen de meeste jurkjes inderdaad nog steeds op dezelfde plek in de kast. Verder flitste plots het recente scenario in de H&M weer voorbij waarbij Eline me duidelijk maakte dat ze echt een gescheurde, zeer korte, afgewassen jeansshort nodig had en dat het eigenlijk totaal niet uitmaakte dat moeder vanuit een vorige generatie dat niet geschikt vond want, zo zei ze, "maar koh-maaaan, dat maakt toch niet uit? Ik moet ze dragen, jij niet dus dat boeeeiiiit niet". En weeral liet ik me overhalen, watje. (Ik kocht stiekem wel een maat groter zodat het toch zeker een centimeter langer viel, en ze kreeg verbod om het kapotte ding aan te doen op school, er zijn grenzen.)

Shortjes dus ... de jurkjespatronen werden (voorlopig?) even opgeborgen en daar kwam Pippa weer tevoorschijn. Als we voor shortjes gaan doen we het meteen all the way. Een supercomfortabel exemplaar in sweaterstof, die ik ooit al eens gebruikte voor een sweaterjurk met duimgaten weten jullie nog? En gewoon met elastiek in de taille dus geen irritante knoopjes of ritsen. 
En om het toch dat tikkeltje glamour te geven gebruikte ik voor de zichtbare stiksels zilveren glittergaren. 





Voor Jules maakte ik ooit een gelijkaardig exemplaar, ik ben benieuwd hoe ze samen gaan matchen. http://b-naais.blogspot.be/2016/04/shortje-voor-jules.html?m=1

Patroon: Pippa van Emma en Mona

16 opmerkingen:

  1. Ja, zoiets valt niet te ontkennen uiteraard he... Ik heb gisteren een Pippa geprobeerd voor Noa, aangepast maatje 92. Ben benieuwd of ze gaat passen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maakte het voor de pyjama als in de omschrijving maar voor dit exemplaar knipte ik er langs links en rechts een cm af. Nu valt het iets strakker. Aan-foto moet ik nog zien te versieren, al is het momenteel geen shortweertje.

      Verwijderen
    2. Ik maakte het voor de pyjama als in de omschrijving maar voor dit exemplaar knipte ik er langs links en rechts een cm af. Nu valt het iets strakker. Aan-foto moet ik nog zien te versieren, al is het momenteel geen shortweertje.

      Verwijderen
  2. Hahaha, tja, op een dag begint het he met van die drama's, of je nu meisjes hebt of jongens... Gelukkig is de Pippa nog een zedig exemplaar want ik heb het ook niet voor die gescheurde affaires uit jeans. Vrijdag had een cursist zo'n broek aan, ik vroeg hem of hij gevallen was op z'n knieën... Wahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij Jules is het vooral discussie over of er een print van Darth Vader of zo mag op staan. Bij nader inzien vind ik shortjes toch niet meer zo erg haha.

      Verwijderen
    2. Bij Jules is het vooral discussie over of er een print van Darth Vader of zo mag op staan. Bij nader inzien vind ik shortjes toch niet meer zo erg haha.

      Verwijderen
  3. Oh, wat een leukerd!! Dat stiksel geeft het echt wel iets extra! En tja, shortjes, het heeft natuurlijk wel z'n voordelen, en je ziet, het kan ook gewoon heel mooi zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp ze wel, maar toch, hoe lang kan ze die schattige jurkjes nog dragen he... ze wordt al 8 deze zomer. Binnenkort zal het vooral (gescheurde) jeans zijn en dergelijke. :-p

      Verwijderen
    2. Ik begrijp ze wel, maar toch, hoe lang kan ze die schattige jurkjes nog dragen he... ze wordt al 8 deze zomer. Binnenkort zal het vooral (gescheurde) jeans zijn en dergelijke. :-p

      Verwijderen
  4. Tof shortje! Ik ben stiekem ook wel blij dat de winkel vol shortjes liggen, zooooooooooo gemakkelijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel waar, het is zo makkelijk, maar ze staat zo leuk met een jurkje haha.

      Verwijderen
    2. Dat is wel waar, het is zo makkelijk, maar ze staat zo leuk met een jurkje haha.

      Verwijderen
  5. Ik heb nog geen grotere dochter in huis maar ik kan mij het gesprek tussen jou en haar al levendig voorstellen haha. De pippa maakte ik ook al, omwille van dezelfde argumenten als aangegeven door jouw dochter (alhoewel ik ze hier toch ook graag in een jurk zie rond huppelen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop een compromis te kunnen bekomen, maar voor school wil ze vooral shortjes vanaf nu. En in het weekend moet ik bekennen dat een shortje soms ook wel praktisch is. Dus ik vrees dat ik veel ongedragen jurkjes zal kunnen wegdoen na de zomer. Alhoewel, misschien op reis ... :-)

      Verwijderen
    2. Ik hoop een compromis te kunnen bekomen, maar voor school wil ze vooral shortjes vanaf nu. En in het weekend moet ik bekennen dat een shortje soms ook wel praktisch is. Dus ik vrees dat ik veel ongedragen jurkjes zal kunnen wegdoen na de zomer. Alhoewel, misschien op reis ... :-)

      Verwijderen
  6. Geweldig leuk om te lezen. Wat zal ze blij zijn met zo'n toffe short.
    Groetjes Daisy

    BeantwoordenVerwijderen