dinsdag 14 juni 2016

Test test test: het zwierjurkje

Als ik iets in mijn hoofdje heb dan heb ik het niet in mijn ***. Ik wou deze week ab-so-luut een zwierjurk maken voor Eline. En aangezien we dit weekend last minute naar Plopsaland gingen kon ik dus niet meer snel langs de stoffenwinkel passeren voor een stofje. Zo kwam het dat ik de stof die ik voor mezelf scoorde (maar toegegeven, al lang geen bestemming voor vond) schonk aan het goede doel: de zwierjurk voor Eline.

(om een of andere reden wordt de video op smartphone niet altijd afgespeeld)


In mijn hoofd klopte het beeld al volledig. Ik zou voor de bovenkant de Gloriatop van Emma en Mona gebruiken en voor het rokdeel een gewone simpele cirkelrok. Zo gedacht, zo gedaan.
Ik gebruikte dezelfde maten als altijd, ware het niet dat ik er niet over nadacht dat deze stof zo hard rekt en zo zwaar doorvalt dat het bovenlijfje bijna op haar knieën eindigde.

Een bijkomend nadeel van latenightsewing is dan ook wel dat ge het kind in kwestie niet uit haar schoonheidsslaapje moogt wekken, pedagogisch niet verantwoord of zoiets.
Gisterenavond werkte ik er verder aan en moest ze tijdens het supporteren nog eens passen, dat de Belgen dus niet gewonnen hebben is dus deels mijn schuld.
Intussen, zo postte ik al op Instagram, had ik het ding al minstens (zonder overdrijven) 7.239 keer losgetornd om het lijfje in te korten.
Na de eerste keer tornen leerde ik wel om het de keer erop niet meer met de overlock in elkaar te flansen vooraleer ik zeker was. Ook de taille werd flink ingesnoerd, bij mezelf moet ik deze ingreep helaas zelden doen :-). De knoop in de hals liet ik weg om het gewicht niet in haar nek te houden (de stof is zwaarder dan een standaard tricootje), de linten bevestigde ik achteraan zodat het gewicht verdeeld wordt.



Vanmorgen mocht de juffrouw het opnieuw aan en ik moet zeggen dat ik ondanks de stofkeuze wel tevreden ben. Vanavond werk ik het geheel verder met de definitieve stiksels.

Stof: ooit gekocht op het stoffenspectakel
Patroon: bovenstuk: Gloria - Emma en Mona, rok: cirkelrok

12 opmerkingen:

  1. goed dat je hebt volgehouden! Mooi zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Het topje smeekte er gewoon om er eens een jurkje van te maken.

      Verwijderen
  2. Van al dat werk zal je nadien dubbel genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was het maar waar, het is er helaas het weer nog niet voor geweest om het te kunnen dragen.

      Verwijderen
  3. Dat lesje van te snel locken begin ik ook te leren. Nogal wat werk. Het was het tornen waard Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reacties
    1. Hopelijk kan ze het snel echt eens dragen, want met dat slechte weer :-(.

      Verwijderen
  5. Zwierrokjes en kleedjes blijven altijd scoren bij meisjes! Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou er zelf ook wel eentje willen, maar voel me er al iets te oud voor haha.

      Verwijderen