donderdag 27 april 2017

Start to granola


Vandaag ging ik overstag met de granola-hype. Ik trok naar de winkel en bracht mee (en had nog in huis):

Havervlokken (de onbewerkte, ik kocht een zak bio havervlokken van Delhaize)
Gedroogde vruchten zoals bananenchips, cranberry's, rozijnen
Notenmengeling (kocht ik bij Aldi)
Zadenmengeling (kocht ik bij Aldi)
Kokosschilfers (Delhaize)
Appelsap
Olijfolie
Vloeibare honing
Cacaopoeder (ongezoet)


Ik besloot een gigantische portie te maken dus moest 3 baksels maken. Kwestie van even toe te komen :-). De werkwijze is dus per portie.


Dit is de werkwijze, echt easy peasy:

Allereerst meng je alle droge ingrediënten (noten, zaden, havervlokken). De gedroogde vruchten en kokosschilfers deed ik er nog niet bij.
Neem een bakplaat en leg hier bakpapier op. Strooi een laagje van het droge mengsel op de bakplaat.
Giet ongeveer 4 eetlepels appelsap over het mengsel. Ook de olijfolie (niet te veel) de honing en een lepeltje cacaopoeder mag erover. Meng alles met een lepel nog eens door elkaar en verspreid egaal over de bakplaat.


Als de oven170 graden aangeeft mag de bakplaat in de oven geschoven worden.
Nu komt het erop aan een oogje in het zeil te houden tot alles goudbruin ziet. Best kan je tussendoor een keertje (ik deed het vaker) alles onder elkaar zetten. 
Heeft het mengsel de perfecte kleur dan mag je de plaat uit de oven halen en alles  laten afkoelen. 
Het lijkt nog wat kleverig maar bij het afkoelen droogt dit op tot een droge granola. 
Ik liet het ongeveer 20-25 minuten bakken.


Afgekoeld? Dan mogen de kokosschilfers en gedroogde vruchten er mee onder.


Nu alleen nog in een schoon potteke en je kan er weer even tegen.



Mijn potje was veel te klein voor mijn lading granola dus ik heb nog een volle voorraaddoos staan. Joepie!



Volgens internet kan je ook eindeloos variëren. Andere noten en vruchten, kaneel, nootmuskaat, ahornsiroop, kokosolie, vanille, chocolade, gemberpoeder enz. Laat je maar gaan! 

Smakelijk!


1 opmerking: